Tuesday, November 23, 2004

:: Ala-Ala Kampung ::




Assalamualaikum wrth wbkth...

Huhhh...hari nie keje aku tengok TV jer....semalam aku lambat tido...aku tido dalam jam 4am...ntah lar...habis semua channel Astro aku tekan...kejap channel tu...kejap channel nie...last-last baru aku ngantuk...Nie petang nie giliran mak aku plak dok tercongok depan TV...dia sibuk tengok resepi Ala-Ala Kampung ...pas tu dia sibuk suruh aku bukak website Ala-Ala Kampung untuk copy semua resepi...cam biasa lar...aku memang suka kumpul resepi...sekarang nie ada lar dalam 2 buku yang dibinding aku kumpul...banyakkan? Tu pun ada lagi yang belum aku print lagi dari komputer aku nie...bila dah banyak sok baru aku leh print...senang...abih sekali print je...tak banyak keje sangat kan...

Tadi tengahari baru masak. Masak lambat sket...sebab sibuk kemas dapur dan bilik stor kat belakang tuh...dok kemas pinggan mangkuk mak aku yang bertimbun tuh..banyak seh..aku pun pening tengok koleksi pinggan mak aku tuh...semua dia beli masa kami dok kat Woodlands Singapore...masa tu arwah ayah aku masih dalam perkhidmatan NAVY lagi...navy base di Singapore...aku kecik lagi masa tuh...umur 6 tahun hingga umur 8 tahun aku dok sana...lama jugak...so, banyak gak lar koleksi mak aku...bila aku tanya pasal koleksi pinggan dia...dia akan kata..."ala...sok kalau ada kenduri kendara senang...tak payah nak pinjam pinggan orang...sendiri dah ada"...tu lar alasan dia...nak kata kami nie jenis berkenduri-kendara selalu tak jugak...sekali sekala jer ada jamuan. Tu pun masa arwah ayah ada...jamuan tu biasanya untuk kengkawan ofis dia...ada sekali dua gak lar buat kenduri masa first time pindah ke rumah sendiri...lepas tu jarang lar buat...kalau sedara-mara datang pun...pinggan memang cukup lar...alhamdulillah...tak payah menyewa atau meminjam pinggan jiran...

Cakap pasal pinggan ingat makanan lak...tengahari tadi, barulah kami makan nasi betul-betul bersama lauk pauk...bukan apa, mood raya nie asyik nak makan kuih, ketupat, rendang etc lar...sampai muak aku dibuatnya...tadi aku masak telur dadar special, sambal belacan tempoyak & terung goreng lada...perghhh...makan kenyang-kenyang lar...apa lagi...macam dah lama betul tak makan nasi...hehehe...macam kes survivor lak...tapi aku kenyang lar gak...tak lar makan banyak sangat...cukup sekadar untuk alas perut aku...tak boleh berlebihan...nanti berat badan aku bertambah pulak...

Okay lar...mak aku dah panggil tuh...dia nak suruh aku angkat kotak-kotak lar tuh...so, jumpa lagi...adios amigos...chauuu...

Wassaalam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...