Sunday, October 17, 2004

16 OCTOBER 2004
Assalamualaikum wrth wbkth...

Puasa kedua dah hari nie...semalam masa buka puasa...aku carik popiah goreng jer...tu dah hajat aku nak makan sangat popiah goreng..jadi aku carik sampai dapat ler...then aku beli kueh teow goreng dan kek coklat batik...tu memang favourite aku every puasa lar...tak pernah miss langsung..2 menu tu memang aku akan beli tiap2 hari sepanjang bulan puasa...mesti pelik kan..aku kalau dah suka..aku malas nak tukar-tukar...sebab bila dah tukar..mula la nak beli benda yang merepek...dan membazir la kalau tak makan...so, kalau aku beli pada 2 menu nie je..aku leh bajet lar kan...tak ler teruk sangat nak bila hujung bulan kan...hehehe...

Hmmm...sahur pagi tadi...kami makan sup cendawan , pappadam dan goreng ikan masin jer...orait lar tuh...dari tak der...bersahur ala kadar jer...tak perlu membazir untuk masak sampai penuh meja(dok atas lantai jer..meja tak der lar)...karang tak makan plak..dah membazir jadinya...bersahur 3 orang jer...yang lain tak bangun...roomate aku jer yang bangun..housemate aku yang lain masih tido...depa tak bangun sahur..tak tau kenapa...aku tak bleh kalau tak sahur...aku mesti sahur lewat...kalau aku sahur tengah malam mulalah nanti susah nak tido...bukankah lebih baik kalau dilewatkan sahur...apa-apapun...puasa jangan tak puasa jer lar...

Aku 2-3 hari nie..homesick lak...alahaiii...tak tau lar..mungkin sebab bulan puasa kot...rindu kat masakan di rumah..especially bulan puasa nie kan...banyak la rancangan ibu dan aku..ada jer benda nak masak...dan mula fikirkan pelbagai resepi untuk berbuka dan bersahur...siapa lagi yang aku ada selain ibu aku...so, segalanya kami buat bersama...kalau masak buka...biasanya kami kongsi resepi nak masak apa...kongsi pendapat untuk memeriahkan meja kami yang kosong nie...kosong dengan insan...tapi sederhana dengan hidangan...kucing-kucing aku plak...best...depa memang best...bulan puasa semua relax jer...tak bising macam bulan-bulan biasa...senyap jer..depa pun puasa kot!! Rindunya kat 'adik-adik' aku yang nakal tuh...tunggu akak balik nanti ye...

Menu buka puasa hari nie? Aku tak tau nak masak ke dak...rasa macam nak makan ayam masak merah...tak pun ayam kurma...goreng sayur sket...jimat sket...aku beli kuih jer...ok gak tuh..tengok la cam ner..kalau aku malas nak masak untuk buka..aku masak untuk sahur jer lar...aku rasa macam nak carik Nasi Tomato...tapi semalam aku cari tak jumpa...tak tau plak kali ni di mana gerai pakcik yang tahun lepas tuh...asyik tukar tempat jer..jenuh gak aku nak explore satu pasar ramadhan tuh...pengsan...ramai orang...sesak..pening kepala aku nie...korang cadang nak buka makan apa hari nie?

Aku setakat ni masih berbuka puasa di rumah lagi lar...tak de ler plak jemputan dari kengkawan...sahabat handai...saudara mara...kaum kerabat...keluarga mentua(ooppss..lom kawin maa..bakal mentua lar!)...kalau ada jemputan tu alhamdulillah...terubat gak rindu aku pada suasana keluarga...maklum jer la...aku jauh diperantauan...nak jugak sekali sekala berbuka bersama teman-teman lain...hehehe...aku bukan lar mintak orang jemput aku pun...hehehe...kalau setakat nak buka kat luar rumah...any time...aku dok depan beranda umah aku pun dah kira buka kat luar gak...hehehe...orait per...ada pemandangan best lagi tau...GIANT HYPERMARKET kan depan umah..tengok jer dari jauh lar..hehehe...

Okeh laa...bulan-bulan puasa nie..banyakkan amal ibadat..insya'allah, semoga hidup diberkati-Nya...jangan nakal-nakal di bulan puasa...sehingga berjumpa lagi...selamat berpuasa...adios amigos...

Wassalam...

p/s: korang dah pos kad raya ker?? aku lom carik pun lagi...petang nie kot..sapa nak kad raya angkat tangan? Hehehe :p~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...