Saturday, June 14, 2008

Project Terbaru...Kes UBAH GAYA HIDUP...

Assaalamualaikum...

Hi..heheheh Tengok tajuk mesti semua wonder...heheh apakah disebalik misi Ubah Gaya Hidup saranan menteri..konon laa nak ubah gaya hidup..kalau ikut kan sebenarnya kena kurangkan taraf ekonomi hidup seharian..makanan pun kena bawak bekal...minyak pun kena jimat..makan nasi pun kena kurangkan (sure kurus nanti..kira diet laa) hehehe...ubah segalanya...kalau boleh mulakan bercucuk tanam..untuk menjimatkan pembelian di pasar atau hypermarket...sebab harga barang pun dah meningkat hampir 100% gak...mana mampu nak tampung...takkan nak makan ubi kayu plak...ubi kayu pun mahal gak...sebab permintaan tinggi...hehehe ...walaupun ada setengah orang tu mampu ..tapi bila gaji besar...bermakna kita pun terpaksa la "BAYAR" kat LHDN gak...tak de makna gaji besar gak....tak de yang bestnyer hidup di zaman moden nie..malah ku rasakan amat menyeksakan dengan bebanan kos sara hidup yang semakin tinggi...

Kalau zaman dulu kuih RM1 dapat 5 biji karipap (zaman aku sekolah)...sekarang nie seketul karipap berharga RM0.50...perghhhh kalau besar aku tak kisah gak...nie kecik giler...harga barang dah baik...kalau dulu mungkin laa aku tak terasa sebab masa kecik lagi..nie dah aku dah bekerja..dah berkeluarga....malah masa beli barang pun aku dah bleh tengok harga barang....betapa mahal dan berbezanya dari zaman dahulu dan sekarang...sekarang harga bihun sebungkus pun dah RM1.55....dulu bleh dapat RM0.90...nie harga ni kekal sampai hujung tahun je plak tu...sebab nanti harga minyak nak naik lagi...mungkin nanti harga sebungkus bihun akan cecah sampai RM2.50 sebungkus...perghhh...mahal giler...tak makan dah lepas nie..aku mana barang mahal...memang aku tak beli dah..boikot terus...nie je caranya...tapi aku tengok ramai gak tak boikot...masih beli..tu pasal penjual berani letak harga nie...ntah laa...

Tapi dalam 2 minggu nie...ada banyak perbezaan ketara dalam hidup warga kota laa....memang beza....aku selalu keluar ofis dalam 5.45pm...selalunya agak jem gak jalan...tapi sekarang..kurang kenderaan aku tengok..memang lain benar...tak banyak dah sangat..ramai parking kereta di stesen lrt plak...semua naik tren..dan sekarang tren dah macam sardin plak...pintu pun macam nak rosak..tak bleh tutup rapat....sebab padat sangat sampai duduk kat pintu dah....stesen lrt sepert Masjid Jamek + KLCC....biasa laa..sampai penuh...berbaris sampai berpusing-pusing....muka-muka yang tak pernah tunggu bas + lrt...kita akan lihat muka baru setiap hari..sebab semua terasa kenaikan harga minyak....tapi kita harap la sangat...sistem pengangkutan di Malaysia nie dinaikkan taraf sedikit...agar lebih selesa dan lebih bermutu laa...nie tak...tunggu bas sampai rasa penat laaa....letih menunggu...

So, aku pun dalam episod nak ubah gaya hidup gak....mungkin nak memulakan perniagaan ker...kecil-kecilan...siapa tahu kan...kena tambah gak gaji..sebab tak besar mana pun nak tampung hidup...kos hidup makin tinggi..tapi gaji takat tu gak...ntah laa....mana yang kaya..makin kaya laa...miskin tetap miskin...malah makin miskin...rintihan rakyat tak de orang yang dengar ke? Tak guna laa kita ada wakil rakyat cam nie..sebab mereka tidak menjadi wakil yang amanah....sebab amanat rakyat...mereka tak dengar..rintihan rakyat mereka tak endahkan..

Ok laaa..rasa mengantuk plak...nanti sambung lagi..hehehe
episod baru di dunia alaf baru...Gaya hidup pun baru....sebab semua berubah dek kerana harga minyak....pakai minyak kelapa jer la cam nie ...okeh..chowww..

Wassalam....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...